woensdag 19 mei 2010

Zo kan het ook!

Hoewel de financiële verschillen tussen Noorwegen en Nederland “dankzij” de invoering van de euro steeds kleiner worden, blijft Noorwegen op sommige gebieden toch nog "achterop" lopen bij Nederland...

Bijvoorbeeld op het gebied van gespecialiseerd werk. Waar je in Nederland bijna overal wel een opleiding, training of bijscholingscursus voor hebt (en zelfs kunt promoveren op onderzoek naar de emancipatie van de mug in Zuid-Limburg!), moet Noorwegen het nog steeds stellen met algemeen geschoolde werknemers. Daar liepen we afgelopen maandag tegenaan nadat we vorige week een storing hadden in de internetverbinding...

Midden op de dag hadden we ineens geen internet meer. Wat je hier net als in Nederland in zo’n geval doet, is naar de klantenservice bellen (mailen kan niet suffie, want je had juist geen internet!). Na verschillende keuzemenu’s kom je dan (het eerste verschil) al vrij snel bij een technisch medewerker, die je wat algemene testjes laat doen om te checken waar de storing zit.

Als die vervolgens niet héél snel het probleem kan achterhalen, krijg je te horen dat het mogelijk in je verouderde modem zit, dat dat te traag werkt en de nieuwe snelheid van het internet niet goed kan verwerken. In Nederland denk je dan: ‘Daar ben ik mooi klaar mee, kost me een nieuw modem en moet je maar weer afwachten hoe snel ze dat sturen en of het wel naar een postbus kan’ etc.

Hier gebeurt het volgende:

- je wordt direct vanuit de centrale op een snellere verbinding overgezet (ongeacht je goedkoopste abonnement), zodat je in elk geval weer verder kunt.
- je krijgt bericht dat ze het probleem zo snel mogelijk verder gaan uitzoeken (dàt zeggen ze in Nederland ook), maar als dat langer dan een dag blijkt te gaan duren, krijg je vervolgens een sms-je met excuses omdat het langer duurt dan verwacht.
- omdat 17 mei in Noorwegen een nationale feestdag is, duurde het nòg een dag langer, maar werden we vervolgens dinsdag om 09.00 uur gebeld: de monteur! Hij had een storingsmelding gekregen en wilde langs komen om het probleem verder te onderzoeken!


Nu zouden wij boodschappen gaan doen in Førde, maar hij verwachtte dat het zó gefikst was, dus dat moest geen probleem zijn. Bovendien hadden we geen vaste afspraken in Førde, dus ook nog de mogelijkheid om wat later te vertrekken.

Het kostte uiteindelijk twee uur om het probleem op te lossen, maar dat kwam vooral omdat hij ALLES in zijn eentje moest doen:

- Lijn doormeten
- Naar de hoogvlakte rijden om in de schakelkast te kijken hoe of wat en te ontdekken dat daar kortsluiting was geweest
- de aansluiting in de schakelkast vernieuwen
- in een telefoonpaal klimmen om een stuk lijn te vernieuwen
- heen en weer rijden om weer alles door te meten en te controleren
- Een nieuw modem leveren en aansluiten
- Alles uitgebreid uitleggen en demonstreren en (last but not least)
- EXCUSES omdat het allemaal langer had geduurd dan hij verwachtte!!

Nadat hij zijn excuses had aangeboden vertelde dat we voor alles wat hij in zijn eentje gedaan heeft in Nederland verschillende specialisten hebben:

- eem telefoniste die belooft een storingsmelding door te geven, maar dat vergeet zodat je intussen dagen (of weken) geen internet hebt,
- een specialist om het probleem in kaart te brengen, 
- een administratieve kracht die een nieuw modem moet bestellen, maar niet weet waar het naar toe gestuurd moet worden,
- een monteur die het modem moet installeren, maar die het adres niet kan vinden en ga zo maar door.

En als alles eindelijk geregeld is excuses aanbieden? Hoezo, dit is toch allemaal overmacht?!


Kijk, en daarom vinden wij het helemaal niet erg dat het personeel hier ‘algemeen’, maar dus wel breed geschoold is!



Geen opmerkingen: