zondag 9 augustus 2009

Een bekend probleem: de dagen zijn te kort!!

Bijna drie weken geleden dat we voor het laatst iets van ons hebben laten horen via de weblog. Niet dat er in de tussentijd niets gebeurd is, in tegendeel! Maar de dagen zijn (zelfs zo noordelijk als hier) toch nog te kort om alles te doen waar we zin in hebben. Over het algemeen worden we ook niet in toom gehouden door een gebrek aan energie en bovendien is het over het algemeen te lekker weer om binnen te gaan zitten en dan kan het zo maar gebeuren dat je drie weken verder bent voor je weer tijd vindt om de weblog aan te vullen. Als je daar erg mee zit, weten we nog wel een leuk cadeautje: een lapptop!

De dag dat de laatste gasten van dit jaar vertrekken, pakken wij wat kampeerspullen bij elkaar om een nachtje te bivakkeren op een camping in de buurt van Bergen. Daar halen we namelijk voor een keer Dien af van het vliegtuig. Het is al de tweede keer dat Dien ons bezoekt en dan probeer je wat te variëren op een thema! We zetten ons tentje neer op een camping vlakbij Bergen en gaan daarna gezellig boodschappen doen, o.a. bij Ikea. 's Nachts regent het behoorlijk maar de volgende ochtend is het weer heerlijk weer en lost de bewolking al heel snel weer op. We hebben wel héél weinig spullen ingepakt en zo ontdekken we al snel dat we wel het keteltje, maar niet het dekseltje bij ons hebben (dan duurt het heeeel lang voor het water kookt!) en ook dat we geen handdoeken oid bij ons hebben, maar voor beide 'problemen' vinden we een redelijke oplossing.

Het KLM-vliegtuig waar Dien mee arriveert is keurig op tijd en omdat Bergen maar een klein vliegveld is, zijn we ook weer snel op weg. Na de nodige koffie- en lunchpauzes onderweg zijn we aan het eind van de middag weer thuis.
Het wordt een week met afwisselend rij- en rustdagen en op één dag na is het lekker weer. Boodsc
happen in Førde combineren we met een terugtocht via Hyen.

We maken een tocht naar de gletsjers en het gletsjermuseum in Stølaholmen aan het Fjærlandsfjord. Het is redelijk helder weer en het zicht op de diverse gletsjeruitlopers is indrukwekkend. Ook het museum en de film daar (alsof je in een helikopter over de gletsjers vliegt) zijn een tweede bezoek zeker de moeite waard. Op de terugweg doen we de souvenirwinkel in Skei aan en we sluiten de dag af met een etentje in het Best Western Hotel van Skei.
Het is er behoorlijk druk (hadden we niet op gerekend!) maar er is nog een tafel vrij bij het raam en het eten blijkt werkelijk UITSTEKEND en zeker de moeite waard om nog eens terug te komen!

Zondag en maandag doen we het dan weer rustig aan omdat we dinsdag weer de reis naar Bergen maken om Dien weer weg te brengen. ’s Middags pakken we de auto in, omdat we nadat we Dien hebben weggebracht een paar dagen willen kamperen. We bereiden ons iets beter voor dan op de heenweg, zodat we nu in elk geval ook het dekseltje van het keteltje bij ons hebben en een handdoek en washand.

Het is dinsdag heerlijk weer, het vliegtuig vertrekt pas aan het eind van de middag en daarom vinden we het leuk om ook nog even een indruk van Bergen mee te geven. De zon schijnt uitbundig, we vinden een geweldige plek voor de auto en we lunchen zoals dat past bij een warme zonnige dag! Daarna struinen we op ons gemak de markt over, die steeds meer souvenirkramen omvat en steeds minder vis, maar toch gezellig is en vervolgens hebben we ook nog even tijd voor Bryggen. Dien heeft meer belangstelling voor de souvenirwinkeltjes dan voor de oude pakhuizen, maar ze heeft ook zo veel mensen voor wie ze iets mee wil nemen!

En dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan, waar we nog mooi tijd hebben om een kop koffie te drinken voor we echt afscheid moeten nemen. De beveiliging bij het inchecken is het er niet mee eens dat we dan nog een laatste foto nemen, dus komt iemand ons vertellen dat we die foto moeten wissen, maar dat maakt immers ook niet zo veel uit.

En dan zijn we (na ruim twee maanden!!) voorlopig weer met ons tweetjes! Kijken of dat nog weer wil wennen...

Frieda Oxenham zei

Ik had al gehoord hoe geweldig het allemaal was geweest maar het is heel leuk om de fotos te kijken and het volle verslag te lezen!!