maandag 15 juni 2009

Het moet niet gekker worden!

Als we vrijdag naar Sandane gaan om wat boodschappen te doen en koffie-mèt drinken, stuiten we op de terugweg op de hoogvlakte op de kudde rendieren. Ze liggen heerlijk te herkauwen en uit te rusten en zo hebben we toch nog de kans om ze te fotograferen. Natuurlijk niet zo spectaculair als wanneer ze vlak voor je auto de weg oversteken, maar toch.


En hoewel er opnieuw een week met regen voorspeld is, is het zaterdag zulk lekker weer dat we de zuidgevel af kunnen schilderen. Johan is zo lief om mij de middenverdieping te laten doen, zodat ik dat stuk bijna helemaal alleen gedaan heb, terwijl hij natuurlijk de nok doet en vorig jaar het gedeelte onder het zonnescherm heeft gedaan.


Ook het plafonnetje bij de voordeur doe ik voor de tweede keer (niet boeiend genoeg voor een foto), terwijl Johan de rest van de windvang (uitbouw rond de voordeur) voor zijn rekening neemt. Nu staat de hele zuidgevel er weer prachtig bij!


Zaterdagmiddag rijden we nog even naar Bjørn Otto om te melden dat hij de steiger kan afbreken, maar daar is niemand meer aanwezig, dus moet dat wachten tot maandag. Zondag hebben we opnieuw heerlijk weer en maandag rijden we na de eerste koffie naar de Bygg. Terwijl ik binnen kom lopen, gaat de telefoon, maar ik heb alleen een mededeling over de steiger, dus piep ik er even tussendoor. We merken vanzelf wel of de boodschap overgekomen is. Op de terugweg even wat boodschappen in het dorp en dan weer naar huis...

... waar twee mannetjes van de Bygg bezig zijn de steiger weg te halen!!!!!

Het moet niet gekker worden! Straks krijgen de Noren nog de naam dat ze alles zo supersnel regelen!

De rest van de dag is het wisselend bewokt en af en toe valt er zò'n flinke bui dat ik besluit de lakens van de gasten maar binnen te halen nu ze bijna droog zijn. Waarom de Noren dat niet doen, wordt maar weer eens duidelijk als na zo'n bui de zon weer stralend doorkomt en het op het terras al gauw 25°C is!

Voor de lunch fatsoeneren we het stuk achter de schuur weer wat. We zetten de zinken golfplaten tegen het hek van de boer, zodat de grond de schuur in het vervolg ook gemaaid of getrimd kan worden. Johan neemt na de lunch de gedeeltes onder handen waar ik met de grasmaaier niet zo makkelijk kom en ik ben van plan het gras (dat tegen de klippen opgroeit!) te maaien, maar het blijkt ineens hartstikke guur geworden te zijn, dus bak ik tussendoor koekjes. Dat heb ik vorig jaar ook al eens geprobeerd, maar toen deed ik het met vloeibaar bakspul en (heel raar :-) dan worden de koekjes niet hard! Maar al doende leert men en het resultaat is dit keer een heel stuk beter!


En uiteindelijk aan het eind van de middag toch nog maar even gras gemaaid...


1 opmerking:

Anoniem zei

Zoals gewoonlijk lees en leef ik weer van harte mee met je verhalen en raak ik al helemaal thuis in de Noorse wereld. Ik ben ontzettend onder de indruk van jullie ijver. Jullie hebben volgens mij geen moment rust. Maar het resultaat is prachtig, wat een mooi huis (en tuin).
Saskia