dinsdag 29 mei 2007

Scrabble

Iedereen die ons een beetje kent, weet dat wij hechten aan tradities en vaste patronen. Zo doen wij al jàren op zondagmiddag een spelletje scrabble. Degene die wint moet geld in de pot doen en van het geld dat we op die manier met allerlei spelletjes bij elkaar sparen, betalen we onze vakantie in Frankrijk.
Nu heb je met Pinksteren eigenlijk een beetje twee dagen een zondaggevoel en dus doen we ook op beide dagen een potje scrabble. Op zondag heb ik gewonnen, dus op maandag wil Johan revanche! Het wordt een zwaar spel, met korte woorden, weinig klinkers en dus ook weinig openingen. De stand gaat redelijk gelijk op, tòt de vijftiende beurt, waarin ik met de 'z' op dubbele letterwaarde het woord 'zoet' maak dat eindigt op drie keer woordwaarde!
Dat is even een bittere pil voor Johan, zeker als ik daarna ook nog met 'oogje' op drie keer de woordwaarde kom en zo maar liefst zeventig punten uitloop! Maar hij maakt het in één klap allemaal goed door 'bladerd' aan te leggen op de 'e' van mijn 'oogje', zodat er bladerde komt te staan.
Niet alleen is hij daarmee al zijn letters kwijt (50 punten bonus!), maar bovendien heb ik in de beurt daarvoor de laatste letters uit de pot gepakt en dus is het spel ineens uit ook!!! Dàt hebben we in 25 jaar nog niet meegemaakt!
Veel meer valt er over de tweede Pinksterdag ook ineens niet te zeggen. Het was zonnig en warm, maar het potje scrabble was het absolute hoogtepunt!!

Geen opmerkingen: