maandag 25 mei 2009

Hemelvaart











Nog net voor Hemelvaart lukt het mij om het gras te maaien en te bestrooien met leuke paarse korreltjes. Dat moet effectief zijn tegen mos en onkruid en daar hebben we erg veel van. Nu maar hopen dat madeliefjes niet onder onkruid vallen, want daar hebben we met veel zorg en liefde nu 6 a 7 polletjes van gekweekt.


Verder is het heel vreemd, maar dat het Hemelvaart is, kun je hier meteen merken aan het verkeer. Het is zowiezo een stuk stiller, maar zeker wat betreft de vrachtwagens!
En terwijl ik van een eenvoudig wit hempje iets leuks probeer te pimpen, viert Johan Hemelvaart op gepaste hoogte!

De dagen daarna klimmen we samen op de steiger en dat is wèl zo gezellig. Terwijl Johan schuurt, føhn ik weer een stuk af, want van het gedeelte van de slaapkamer aan de voorkant op de eerste verdieping, halen we wel eerst alle oude verflagen weg voor we er nieuwe op strijken. Behalve blauwe, komen we verder bijna alle kleuren verf wel een keer tegen, maar bij rood voelen we ons toch het best, dus dàt komt er weer op. Het lukt ons om vóór zondag de eerste verflaag er op te zetten en dat is een goed gevoel, want vanaf maandag wordt er regen verwacht. Voor de tuin is dat perfect, maar met schilderen kunnen we dan even niet verder.

Intussen begint het zaaigoed in de 'kweekbakjes' ook al aardig op te schieten. Van de stokrozen steken al 9 stekkies hun koppie boven het plastic uit, de kruiptijm en kruiplobelia doen het ook goed en zelfs de wilgenroosjes komen in grote getale boven. De reuzenbalsemien wil echter nog niet zo en ook voor de violen moeten we wat meer geduld hebben, maar dat is dan weer een aardige oefening! Voor de stokrozen houd ik mijn hart vast, want dit is de derde poging. Bij eerdere pogingen kwamen we net zo ver als we nu zijn (een sprietje met twee blaadjes) maar als ze dan onder het plastic vandaan gehaald werden, verwelkten ze binnen een paar dagen. De komende week is dus beslissend!

Maandag begint bewolkt en stormachtig, maar ipv regen, krijgen we af en toe zon en dan trekt Johan tòch maar weer de stoute schoenen aan en gaat het kitwerk doen dat aan de volgende schilderbeurt vooraf gaat. Voor mij heeft het vandaag (gelukkig) niet zo veel zin dat ik ook de steiger op ga en ik vermaak me met wat prutswerk binnenshuis.


Voor morgen wordt veel regen verwacht, een mooie dag dus om boodschappen doen in Stryn en tot slot kunnen we melden dat het 'jacht'seizoen weer is geopend, met de Ventura als lichtend voorbeeld van wat ons de rest van de zomer op cruisegebied nog weer te wachten staat!




Geen opmerkingen: